De TransMongolië Express, velen dromen ervan om hem eens in hun leven te doen. Maar hoe zit het nou met de tickets voor de TransMongolië Express? Kopen bij een automaat zoals we in Nederland kaartjes kopen? Of toch net even anders? Lees hier hoe je de tickets zelf kan kopen en wat je te wachten staat in de trein.

 

De treintickets voor de trein door Rusland

De treintickets voor Rusland hoef je niet noodzakelijk van tevoren te boeken. Je kan erop gokken dat er nog wel plek is en op het station de tickets kopen. Er is dan wel een hele grote kans dat de trein vol zit. Dan heb je pech en moet je een andere trein nemen. Het is dus handig om je reis toch een beetje van tevoren plannen, zeker in het hoogseizoen. Bovendien is het ook goedkoper om er vroeg bij te zijn!

De treinkaartjes voor Rusland kan je maximaal twee maanden voor de dag van vertrek online kopen via de website van de Russische spoorwegen en zelf uitprinten. Op de site kan je ook zien hoeveel en welke plaatsen er nog vrij zijn in de trein. De internationale kaartjes (b.v. Rusland-Mongolië) kan je niet via de Russian Railways online kopen. Deze moet je op één van de ticket offices op de grote stations kopen, of online via bijvoorbeeld Real Russia. Ik heb via deze site mijn ticket van Irkutsk naar Ulaanbaatar gekocht. Real Russia heeft een kantoor in Moskou, waar je de tickets kan afhalen als je er toch bent. Dat scheelt weer verzendkosten (je blijft toch een Nederlander hè.. 😉 ). De tickets voor de Russische treinen zijn gebonden aan het traject met treinnummer en tijd. De treinen zijn dus niet hop-on / hop-off.

Als je dan aan het boeken slaat, zou ik aanraden om zeker elke 24 uur een stop te plannen. Ten eerste zie je nog wat van Rusland, het is echt een mooi land. En ten tweede is 24 uur in een Russische trein ook echt meer dan genoeg 🙂 Mocht je daar nou geen tijd voor hebben, dan kan je ook gewoon non-stop van Moskou doorreizen in zo’n vijf á zes dagen naar Ulaanbaatar.

 

De Russische treinen

De Russische treinen hebben vaak drie klasses, en de wagons hebben veelal 8 of 9 coupés met bedden. In de wagons van de eerste klasse zijn de coupés afgesloten en zijn er twee bedden per coupé. Deze coupés zijn redelijk luxe, maar hier betaal je dan ook voor. De tweede klasse zijn wagons met vier bedden in afgesloten coupés. De goedkoopste optie is om derde klasse te reizen. Deze wagons hebben een open plan en dus zijn er geen afgesloten coupés en slaap je met meer dan 50 mensen in de wagon.

Er wordt ook wel eens gezegd dat de derde klasse eigenlijk het leukst is, omdat je dan veel mensen ontmoet en vooral de Russische mensen. Bovendien, als je in een vierpersoons coupé terecht komt met vervelende mensen, zit je misschien liever in een wat meer open gedeelte. Ik heb de gehele reis tweede klasse gereisd, en ik vond dat prima te doen. Er zaten ook een paar Russen in mijn coupé die ’s ochtends om 7 uur met een shotje wodka begonnen, dus het Rusissche gevoel was er zeker. Voor foto’s en een meer uitgebreide beschrijving van de Russische treinen kan je ook eens kijken op de site van Seat61.

 

 

Het leven in de trein van de TransMongolië Express

Als je een treinticket boekt, kan je zelf je bed kiezen (boven of onder). Beide hebben voor- en nadelen. Ik had elke keer het bovenste bed en dat vond ik wel prettig. Zo kan je jezelf even terugtrekken als je dat wilt. Russische passagiers zijn gewend om de bedden van de beneden-slapende mensen ook te gebruiken als zitbank gedurende de dag, dus het was prettig om m’n eigen bed boven te hebben. Het voordeel van beneden is dat je er makkelijker kan zitten en beter naar buiten kan kijken.

Als je met z’n tweeën reist, zou ik een boven- en een benedenbed boeken. De gang wordt gebruikt als algemene ruimte en daar kan je ook even gaan zitten om naar buiten te kijken als je wilt. De wagons hebben allemaal één WC, één wasruimte (geen douche!), en een boiler met kokend water dat je kan gebruiken voor thee of instant-noodles. Bijna iedereen leeft dus in de trein op de instant-foods. Er is in de trein een restaurantwagon, maar het eten is niet echt fantastisch. Gelukkig staan er op de grote (en soms ook op de kleine) stations oudere dames die zelfgemaakt eten en drinken verkopen. De trein stopt op de grote stations soms wel een uur en dat geeft je genoeg tijd om het heerlijke Rusissche home-made food te proberen.

 

 

Kosten van treinkaartjes voor de TransMongolië Express

En wat kost dat nou? Hier zie je een overzichtje van de tickets die ik heb gekocht en wat ze (in 2013) kostten:

Kosten van de treintickets
Treintickets in Rusland
Sint Petersburg-Moskou (sneltrein 5 uur)
Moskou-Novosibirsk (49 uur)
Novosibirsk-Irkutsk (30.5 uur)
Irkutsk-Ulaanbaatar (26 uur)

€28.37
€170.28
€100.79
€180.65
Totaal€480.09

 

 

Mocht je het boeken van de tickets (of van de hele reis..) nou liever overlaten aan een reisbureau, neem dan eens een kijkje op de website Mevo Reizen.* Zij hebben verschillende opties van het boeken van tickets tot verzorgde TransMongolië Express of TranSiberië Express reizen.

Ik heb de treinreis van Ulaanbaatar naar Beijing niet gedaan (waar ik nog steeds wel spijt van heb). Dus als je daar tips voor hebt, of aanvullingen op bovenstaande, laat het dan weten!

 

* Dit is een affiliate link, dit heeft geen gevolgen voor jou, het betekent alleen dat ik een kleine commissie krijg als je doorklikt!

 

 

3 Comments
  1. Els 21st januari 2019 at 20:49 - Reply

    Voor Riet
    Ik kon niet antwoorden op je mail! Dus ik hoop dat je dit leest 🙂

    Ik heb ook in september de treinreis gedaan en ik vond het seizoen erg goed (ik hou sowieso van de herfst). Ik heb slechts één dag regen gehad van alle dagen dat ik onderweg was, verder alleen blauwe luchten en mooie gele bomen. Mevo schijnt inderdaad wel een goed reisbureau te zijn voor de TransSiberië Express. Ik heb gewoon alles zelf geregeld, zoals je misschien hebt gelezen. Het is voor mij lastig om een goed advies te geven, want ik heb supermooie herinneringen aan deze reis, maar misschien ook omdat het mijn eerste lange soloreis was. Maar ik zal objectief proberen te zijn 🙂

    De treinen in Rusland zijn redelijk primitief, wat aan de ene kant ook het gevoel versterkt van een ‘echte Russische’ belevenis, maar aan de andere kant ook enige nadelen met zich meebrengt. De wc’s en wasgelegenheden zijn er wel, de wc’s zijn redelijk ok (metalen potten met een bril), ik had wel wat extra toiletpapier meegenomen, maar ze worden gewoon schoongemaakt. De wasgelegenheden een beetje hetzelfde, er is in elke coupé een soort van wastafel. Ze worden afgesloten op de stations (wat ook wel logisch is, zodat de stations geen poep en plas op de rails hebben), de stops zijn soms wel lang. Gelukkig hangt in elke wagon een uitgebreid tijdoverzicht waar de trein stopt, en hoe lang, dus je kan je voorbereiden.

    De treinreis zelf is langzaam en lang, ook dit heeft voor- en nadelen. Ik wou dat ik elke 24uur een stop gepland had, om even uit de trein te zijn (de bedden waren vrij kort (ik ben 1.81 en mijn voeten hingen over de rand), gewoon te eten, en toch ook wel om een douche te nemen, hoewel ik met het laatste in 10 dagen in Mongolië geen problemen had. Ik kan me prima een paar dagen redden zonder douche, of makeup 🙂 je kan wat natte doekjes, zoals zwitsal doekjes, meenemen om je te ‘wassen’, dat vond ik wel een uitkomst. Als je tijd hebt, sla dan vooral Mongolië niet over! Dat is een land waar ik graag nog eens naar toe zou willen.

    Ik zat in een wagon waar vier mensen in één hokje sliepen (met ongeveer 8-10 hokjes in een wagon, de lay-out van de treinen kan je wel online vinden) en dan ben je dus afhankelijk van wie er in je hokje zitten. De wasgelegenheden worden dus wel met redelijk veel mensen gedeeld. Als je in de luxere wagons zit, dan zijn er ook hokjes met 2 bedden. Mijn reis van Moskou naar Novosibirsk (~49uur) zat ik bij twee Russen die geen woord Engels spraken, maar ik heb wel lekker veel gelezen en geschreven. De reis van Novosibirsk naar Irkutsk (~31uur) zat ik met een jong gezin met twee kinderen, dat was op zich ook prima, maar iets minder rustig. De trein heeft ook wel redelijk veel internationale reizigers met wie je tijdens de (lange) stops even kan kletsen, of in jouw geval tijdens de reis.

    Ik vond de treinreis wel echt de moeite waard, maar de reis is inderdaad lang en niet altijd even comfortabel, maar geeft ook wel weer een gevoel van onthaasten. De Russische steden zijn zeker de moeite waard om stops te maken, dus dat zou ik aanraden als je tijd hebt. Voor meer info over te treinen kan je ook even op Seat61 kijken (http://www.seat61.com)

    Als ik iets heb gemist, dan laat maar weten!

  2. hennie verrmeulen hielkema 23rd november 2017 at 13:14 - Reply

    hoi Els,
    mijn vriendin en ik willen volgende zomer naar Mongolië en ik kwam bij het rond speuren op het internet jouw geweldige reis blog tegen. Zouden we jou wat vragen kunnen stellen over de reis? we willen via Irkutsk naar Mongolië met trein en dan terugvliegen vanuit ulaan baatar. we hebben ongeveer 4 weken de tijd en weten nog niet zo goed welke bestemmingen we in ieder geval moeten bezoeken. en na het lezen van jouw blog dacht ik misschien heb jij goede tips.
    graag hoor ik van je
    groetjes Hennie Vermeulen
    ik woon trouwens ook in Groningen

    • Els 24th november 2017 at 14:50 - Reply

      Hoi Hennie! Ik reis overal naar toe, maar Groningen blijft toch altijd mijn favoriete stad 🙂 Leuk dat jullie deze reis gaan maken, ik wil jullie uiteraard wel wat tips geven. De route die ik heb gedaan was: Sint PetersburgMoskouNovosibirskIrkutsk/Olchon BaikalmeerMongolië – Vliegen naar Beijing. Ik kan hier wel een heel boekwerk aan goede ervaringen opschrijven denk ik, maar als ik dan een keuze moet maken dan zijn de bestemmingen op de route die ik in elk geval zou aanraden: Moskou, het Baikalmeer, en Mongolië. Moskou is echt een ervaring, zo’n grote Russische stad, het verschil met het veel meer Europese Sint Petersburg vond ik echt mooi om te zien. Alle schitterende metrostations met marmer en standbeelden en overal nog communistische dingen, maar ook de moderne kant met nieuwe restaurants en jonge mensen. In Moskou ben ik drie volle dagen (4 nachten) geweest, wat ik het ook wel waard vond, de derde dag kan je dan wat rustiger aan doen.

      Als ik van tevoren zou weten hoe de treinreis zou zijn, had ik elke 24uur een stop gepland. Mijn langste stuk was nu 49uur van Moskou naar Novosibirsk, maar ik had graag ook nog een stop in Yekaterinburg gehad. Voor de ‘kleinere’ steden zijn één of twee dagen genoeg. Rusland is ook echt een mooi land en een ervaring. Bovendien is het ook lekker om even uit de trein te zijn: een lekker bed, een douche, en lekker eten in plaats van instant-noodles.

      Het Baikalmeer was schitterend, ik ben naar het eiland Olchon gegaan en heb daar drie nachten geslapen. Eén van de dagen heb een tour gedaan naar het noorden van het eiland. Je moet een beetje geluk hebben met het weer, maar ik vond het prachtig. Het is ook een mooi voorproefje voor Mongolië, het landschap is al redelijk hetzelfde, heuvelachtig en desolaat. Ik hou daar wel van. Op het strand stond toen een man met een omgebouwde kar tot banya (mini-sauna) en ik heb toen nog een duik in het Baikalmeer gemaakt!

      Dan Mongolië, trek hier zeker niet te weinig tijd voor uit. De afstanden zijn niet ver, maar de infrastructuur is zo slecht dat alles veel tijd kost om te bereiken. Op eigen houtje reizen is dus ook niet de beste manier om Mongolië te zien. Er rijden bussen tussen de ‘grote’ plaatsen, maar dat is het dan ook. Je kan het beste een tour boeken bij een hostel. Eigenlijk zijn alle hostels/hotels ook direct kleine touragentschappen die zelf wat busjes met chauffeurs en gidsen hebben. Het makkelijkst is om te Googlen, of via Hostelworld de websites van de hostels te bezoeken. De meeste hostels bieden de standaard routes aan: Centraal Mongolië, Gobi, of trekkingen verder het land in. Zorg dat je niet een tour boekt waarbij je in een korte tijd hele grote afstanden moet afleggen, want je wilt niet alleen in de auto zitten, dat is zonde. Neem dan een wat langere tour, of een kortere route.

      Mocht je meer willen weten, dan zeg het maar. Je mag me ook altijd mailen!
      Heel veel succes en vooral heel veel plezier! 🙂

Leave A Comment